Translation

Acara Ramadan Menggalakkan Perpaduan

Para ahli gereja menyertai para umat Islam bersiap sedia untuk memulakan sebulan berpuasa

(Untuk Kegunaan Orang Bukan Islam Sahaja)

“Kami menghormati jiwa-jiwa tulus semua agama, tidak kira di mana atau bila mereka hidup, yang telah mengasihi Tuhan... Kami mengangkat suara dalam kesyukuran atas sifat mereka yang tidak mementingkan diri dan berani. Kami memeluk mereka sebagai saudara dan saudari, anak-anak Bapa Syurgawi kita.”

Presiden Dieter F. Uchtdorf pada persidangan umum April 2008

Semangat perpaduan, persefahaman dan persaudaraan ini ditunjukkan di Kuala Lumpur, Malaysia pada acara Meaning of Ramadhan (Erti Ramadan) yang diadakan pada 21 Mac 2023, dua hari sebelum bermula bulan Ramadan apabila muslim di seluruh dunia berpuasa pada waktu siang. Acara di Palace of the Golden Horses di Kuala Lumpur itu dihadiri oleh wakil pelbagai agama, termasuk Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir. Tujuan acara ini diadakan adalah untuk memupuk pemahaman yang lebih baik tentang Ramadan dalam kalangan masyarakat dan ertinya kepada mereka yang berpuasa dan amalan Islam yang lain pada masa penting ini. Para peserta gembira mendengar pembicara Muslim dan lain-lain yang menerangkan tentang erti Ramadan dan kepentingan perpaduan dan persefahaman di tengah-tengah kepelbagaian agama dan budaya penduduk Malaysia.

IMG_3652my.jpg
IMG_3652my.jpg
Para ahli gereja menyertai acara antara agama "Meaning of Ramadhan" yang diadakan pada 21 Mac 2023, di Palace of the Golden Horses di Kuala Lumpur, Malaysia.© 2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Dr. Amir Fahid Isahak, presiden pertubuhan antara agama, INSaF (Interfaith Spiritual Fellowship), berucap tentang tujuan rohani berpuasa pada bulan Ramadan, “Tujuan sebenar puasa Ramadan termasuklah mengalami kelaparan orang miskin supaya kita diingatkan tentang penderitaan mereka, dan keperluan mereka untuk penjagaan dan amal kita.” Dia menjelaskan lagi, “Cara berpuasa yang betul, seperti yang Nabi Muhammad (s.a.w) amalkan, adalah dengan makan sedikit sewaktu sahur atau sahur sebelum memulakan puasa, dan berbuka pada waktu matahari terbenam dengan hidangan sederhana.”

Beliau membezakan amalan ini dengan amalan semasa di Malaysia iaitu berpesta selepas berpuasa yang “bukan budaya yang wujud sebelum Islam dianuti orang Melayu tempatan, atau dibawa masuk oleh orang Arab dan India Muslim yang berhijrah ke sini, tetapi ia adalah sesuatu yang beransur berkembang dalam komuniti tempatan sejak beberapa dekad yang lalu." Walau bagaimanapun, Dr. Amir menyatakan bahawa terdapat kualiti penebusan yang dikaitkan dengan bufet dan bazar Ramadan yang telah menjadi sebahagian daripada budaya di Malaysia, "Terdapat beberapa aspek positif perayaan makanan Ramadan ini... Pertama, biasanya keluarga, rakan dan komuniti berkumpul untuk jamuan berbuka puasa. Islam adalah agama masyarakat dan apa sahaja yang memupuk hubungan baik sesama masyarakat adalah digalakkan. Sama ada di rumah, restoran, hotel atau masjid, perhimpunan ini mengeratkan hubungan, bermaaf-maafan dan mendoakan kebaikan kepada yang menghadiri. Lebih-lebih lagi jika orang miskin atau anak yatim dijemput, atau jika kenduri diadakan di rumah kebajikan atau rumah anak yatim.”

Tan Sri Lee Kim Yew, pengasas Pendidikan Pelbagai Budaya Cheng Ho, berucap tentang kepentingan perpaduan dan membandingkan kepelbagaian budaya dengan lukisan pelbagai warna. “Lukisan satu warna mungkin kelihatan suram. Lukisan dengan pelbagai warna akan menjadi karya seni yang baik. Sama seperti Malaysia adalah sebuah negara berbilang kaum, budaya dan indah dengan pelbagai etnik yang hidup dalam harmoni.”

20230321_185119.jpg
20230321_185119.jpg
"Al-Quran terpanjang di dunia dipamerkan semasa acara "antara agama pada 21 Mac 2023 di Palace of the Golden Horses di Kuala Lumpur, Malaysia.© 2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Para tetamu dijemput untuk melihat acara pembukaan tirai Al-Quran terpanjang di dunia. Skrol ini adalah 208 meter panjang dengan lebar 1.15 meter dan dihasilkan selama tiga tahun. Ia telah disiapkan di sini di Malaysia oleh 70 pengkarya yang memotong huruf dalam kertas hitam dan emas. Skrol itu akan kekal dipamerkan di Palace of the Golden Horses sepanjang bulan Ramadan.

Para ahli kumpulan antara agama INSaF, termasuk Elder dan Sister Lambson yang berkunjung dari Jakarta, Indonesia, hadir pada majlis itu. Elder Lambson menyatakan penghargaannya untuk acara itu, mengatakan bahawa dia dan isterinya telah belajar banyak tentang bagaimana dan mengapa rakan muslim mereka menyambut Ramadan dan mempunyai penghargaan baharu terhadap puasa, yang juga merupakan bahagian penting dalam amalan agama mereka sebagai ahli Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir.

WhatsApp-Image-2023-03-21-at-9.20.32-PM.jpeg
WhatsApp-Image-2023-03-21-at-9.20.32-PM.jpeg
Pasangan Lambson (hujung kiri) bersama ahli kumpulan INSaF antara agama Kuala Lumpur Malaysia bergambar pada acara "Erti Ramadan" pada 21 Mac 2023 di Palace of the Golden Horses, Kuala Lumpur, Malaysia..© 2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.