uchtdorf-malaysia-ambassador-2023.jpg
Translation

Elder Uchtdorf Bertemu dengan Duta Besar dan Senator di D.C.

(Hanya untuk orang bukan Islam)

Semasa melawat Washington, D.C., 23–27 Oktober 2023, Elder Dieter F. Uchtdorf daripada Kuorum Dua Belas Rasul bertemu dengan duta besar dan wakil dari sembilan negara (lapan dari asia) dan senator Amerika Syarikat dari Idaho dan Utah.

Ahli Dua Belas Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir menguatkan hubungan dengan wakil dari Brunei, Kemboja, Jerman, India, Indonesia, Malaysia, Pakistan, Thailand dan Vietnam. Dia juga bertemu Senator A.S. Jim Risch dari Idaho dan Senator Mike Lee dan Mitt Romney dari Utah.

“Gereja sentiasa masuk melalui pintu depan sesebuah negara,” Elder Uchtdorf berkata semasa merenungkan lawatan ini di pejabatnya di Bangunan Pentadbiran Gereja di Salt Lake City pada hari Rabu, 1 November 2023. “Kami benar-benar telus. Kami mahu semua orang tahu bahawa kami tidak mempunyai agenda tersembunyi. Kerja kami bukan atas sebab mementingkan diri atau ekonomi. Kami mengikuti jemputan untuk memasuki sebuah negara kerana kami percaya Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir boleh menjadikan dunia ini tempat yang lebih baik. Aktiviti bantuan kemanusiaan, sokongan emosi dan pencerahan rohani kita berpusat di sekitar Dia yang merupakan teladan kita dan yang memimpin kita – Yesus Kristus. Kami menjemput semua orang untuk datang, membantu dan menjadi tergolong atas kehendak dan pilihan mereka sendiri — semua orang dialu-alukan, semua orang!”

“Para duta besar menghargai usaha kita  untuk menguatkan para remaja dengan mengajar nilai moral integriti, kejujuran dan pelayanan.” Elder Uchtdorf berkata, “Ada yang menunjukkan minat yang besar terhadap buku panduan ‘Untuk Kekuatan Remaja’ dan menyatakan minat untuk mempelajari lebih lanjut mengenai program kanak-kanak dan remaja kita.”

Sebagai contoh, dalam lawatannya dengan Duta Besar Malaysia ke A.S. Dato’ Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, Rasul membincangkan secara terperinci buku kecil “Untuk Kekuatan Remaja”.

“Para pemimpin ini sentiasa berminat untuk membesarkan para remaja mereka dengan cara yang betul dan baik, dengan integriti dan kejujuran,” katanya. Rasul juga berkongsi dengan duta besar Malaysia, yang negaranya adalah rumah kepada lebih daripada 10,000 Orang Suci Zaman Akhir, tujuan rumah Tuhan dan peranan Roh Kudus dalam kehidupan ahli kita. “Ini adalah perkara-perkara yang mempunyai kepentingan rohani dan emosi yang menghubungkan orang ramai,” kata Elder Uchtdorf.

Orang asli Jerman itu mengalu-alukan peluang untuk berkongsi maklumat lanjut tentang Gereja Yesus Kristus. Sebagai contoh, Duta Besar Pakistan, Masood Khan, bertanyakan banyak soalan mendalam tentang kepercayaan itu. Salah satunya ialah, “Apakah Mekah anda?” Mekah adalah tempat kelahiran Nabi Muhammad dan merupakan kota paling suci dalam Islam. Elder Uchtdorf berkongsi dengannya bahawa bait suci atau rumah Tuhan adalah tempat ibadat kita yang paling kudus kepada Tuhan di seluruh dunia.

Pakistan-Amb-visiting-with-Elder-Uchtdorf-and-Elder-Teixiera.jpg
Pakistan-Amb-visiting-with-Elder-Uchtdorf-and-Elder-Teixiera.jpg
Elder Dieter F. Uchtdorf daripada Kuorum Dua Belas Rasul dan Elder José A. Teixeira daripada Presidensi Tujuh Puluh berkongsi ketawa dengan Duta Besar Pakistan ke A.S, Masood Khan di Washington, D.C., pada hari Khamis, 26 Oktober 2023.© 2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

“Kalau anda ingin bandingkan, anda boleh kata kami ada banyak Mekah. Bait suci kami adalah tempat ibadat kami yang paling kudus,” kata Elder Uchtdorf mengenai 335 rumah Tuhan yang beroperasi atau pelbagai peringkat reka bentuk atau pembinaan.

Sebagai respon lanjut kepada soalan duta besar Pakistan dan rujukan kepada doa dan ibadat berterusan di sekitar Ka'bah di Mekah, Elder Uchtdorf berkongsi bahawa kita mempunyai ahli di banyak negara di seluruh dunia. Oleh itu, boleh dikatakan sentiasa ada seseorang yang menyembah dan berdoa kepada Tuhan, sama ada dalam doa peribadi atau berjemaah. Dalam penyembahan kita, kita berkomitmen untuk mengingati Tuhan dan sentiasa memiliki roh-Nya bersama kita.

“Kami mempunyai bait suci di seluruh dunia, jadi kami menyembah Tuhan 24/7, dan kami berdoa untuk anak-anak-Nya,” kata Elder Uchtdorf.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Gereja Yesus Kristus telah mengumumkan bahawa ia akan membina rumah Tuhan di Kemboja, India, dan Indonesia. Dan baru bulan lepas, Gereja membuka bait suci pertamanya di Thailand.

Kunjungan bersama Duta Besar Vietnam Nguyen Quoc Dzung mengingatkan Elder Uchtdorf tentang kuasa perdamaian.

“Ia adalah satu contoh yang menarik bahawa selepas perang pahit di Asia Tenggara dengan semua penderitaannya, negara yang sama dan rakyat mereka kini berada dalam proses perdamaian yang indah,” kata Elder Uchtdorf. "Kami berterima kasih atas hubungan indah yang kami ada dengan rakan-rakan kami di Asia."

Visiting-with-Vietnam-Amb.jpg
Visiting-with-Vietnam-Amb.jpg
Elder Dieter F. Uchtdorf dan isterinya, Harriet mengunjungi Duta Besar Vietnam ke A.S, Nguyen Quoc Dzung dan isterinya, Tran Thi Bich Van, di Rumah Vietnam di Washington, D.C., pada selasa, 24 Oktober 2023. © 2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

Delegasi Vietnam mengunjungi Presidensi Utama pada Jun 2019 dan Presiden Russell M. Nelson mengunjungi Hanoi dan Ho Chi Minh City pada November tahun yang sama.

Dengan negara seperti Brunei, di mana Gereja Yesus Kristus belum mempunyai kehadiran rasmi lagi, Elder Uchtdorf berkata pembangunan perhubungan masih sangat penting.

“Duta antarabangsa selalunya mengenali dan menghormati antara satu sama lain. Mereka mengerjakan topik yang sama dan berkongsi pengalaman,” kata Elder Uchtdorf. “Ketika kami bekerjasama dengan kedutaan untuk meneruskan ke negara mereka mengikut undang-undang mereka, kami menjalinkan hubungan kepercayaan dan sebagai kawan kepada negara dan rakyat mereka. Gereja dan injil mempunyai pesanan kedamaian universal. Para ahli kami berusaha untuk bersikap jujur, hidup dengan integriti dan berusaha untuk menjadikan dunia ini tempat yang lebih baik. Ini adalah perkara baik yang dimahukan oleh duta besar untuk rakyat mereka juga.”

Pada hari Isnin, 23 Oktober, Elder Uchtdorf turut menyertai upacara meletakkan lingkaran bunga di Tanah Perkuburan Negara Arlington. Disertai oleh Sister Harriet Uchtdorf dan Elder José A. Teixeira daripada Presidensi Tujuh Puluh dan isterinya, Filomena, Elder Uchtdorf meletakkan lingkaran bunga bagi pihak Gereja Yesus Kristus.

“Kita menghormati mereka yang memberikan nyawa mereka untuk menjadikan dunia tempat yang lebih baik,” kata Elder Uchtdorf. “Melalui sejarah kita sendiri, Gereja Yesus Kristus boleh mengaitkan dengan emosi yang mendalam kepada mereka yang mempertahankan kepercayaan mereka dalam proses melindungi kebebasan semua orang di seluruh dunia.”

26.5-IMG_9820-Wreath-Laying.jpg
26.5-IMG_9820-Wreath-Laying.jpg
Elder Dieter F. Uchtdorf of the Quorum of the Twelve Apostles and his wife, Harriet, place a wreath at the Tomb of the Unknown Soldier at Arlington National Cemetery in Arlington, Virginia, on Monday, October 23, 2023.© 2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

Pertemuan dengan wakil kerajaan tinggi diarahkan dan dibimbing oleh Presidensi Utama untuk memastikan bahawa tujuan keseluruhan Gereja sentiasa diingati. Terdapat beberapa titik penghubung untuk Gereja di seluruh dunia. Kebanyakan mereka berada di negara itu sendiri dan kemudian beberapa di sini di Amerika Syarikat, terutamanya di ibu pejabat Gereja. Sebagai contoh, setiap tahun wakil penting dari banyak negara bertemu untuk simposium undang-undang antarabangsa di Universiti Brigham Young (BYU).

BYU juga menjemput duta besar untuk mengambil bahagian dalam siri kuliah diplomatik di Provo. Elder Uchtdorf menghulurkan jemputan bagi pihak BYU kepada dua daripada duta yang dia kunjungi.

Para duta besar menyatakan kesyukuran atas peluang sedemikian di mana mereka dapat mempelajari lebih lanjut tentang Gereja dan tujuannya di seluruh dunia serta berkongsi dengan pelajar dan fakulti pandangan dan pengalaman mereka tentang hal ehwal dunia semasa. Ia merupakan titik kemuncak dalam lawatan mereka ke Utah apabila mereka mendapat peluang untuk bertemu dengan Presidensi Utama.

Rumah terbuka bait suci adalah acara lain yang mereka sebut sebagai pengalaman pembelajaran dalam kehidupan diplomatik mereka. Memandangkan duta besar sering berkhidmat di negara tetamu selama beberapa tahun, mereka sangat menghargai jemputan ke aktiviti yang melibatkan keluarga mereka. Ada yang baru-baru ini menghadiri acara Berkelah Keluarga Barat di  Marriott dan berkongsi cara anak-anak mereka menikmati acara kebudayaan ini.

Kehidupan harian yang biasa terdiri daripada banyak interaksi dan pengalaman. Melalui pengalaman, kita belajar, menghormati dan mengasihi jiran-jiran kita. Elder Uchtdorf menyatakan harapannya bahawa apabila dia mempelajari hal-hal penting semasa hubungan diplomatik ini, wakil mereka juga akan merasakan Roh Tuhan semasa pekerjaan-Nya meluaskan di seluruh dunia.

Gereja mempunyai para ahli yang berbakat besar dan dedikasi yang mendalam kepada kerja di tempat-tempat yang mempunyai kepentingan kerajaan. “Pasukan Washington sangat terlibat dan bekerja keras untuk mewujudkan hubungan yang kukuh dengan semua negara di dunia,” kata Elder Uchtdorf. “Mereka sangat dihormati oleh para wakil negara lain.”

Usaha bergerak ke hadapan dengan perbuatan kebaikan setiap hari. Tuhan berfirman, “melalui hal-hal yang kecil dan sederhana hal-hal besar didatangkan” (Alma 37:6). Elder Uchtdorf menambah, “Tuhan mengharapkan kita untuk melakukan bahagian kita, yang mungkin tidak sempurna. Tetapi Dia mengharapkannya kerana kita boleh melakukannya. Dan kemudian pekerjaan kita akan disempurnakan dalam Kristus. Ini terpakai kepada pelayanan awam, untuk panggilan dan tanggungjawab kita dalam Gereja, tetapi terutamanya dalam kehidupan peribadi kita. Kita boleh mempercayai Yesus Kristus. Dia berada di tengah-tengah kerja ini.”

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.