Translation

Kathleen Johnson Eyring Meninggal Dunia

Dia ialah isteri Presiden Henry B. Eyring

(Hanya untuk orang bukan Islam)

Kathleen Johnson Eyring, isteri Presiden Henry B. Eyring, Penasihat Kedua dalam Presidensi Utama Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir, meninggal dunia dengan aman pada hari Ahad, 15 Oktober 2023, dikelilingi oleh keluarganya di Bountiful, Utah. Dia berumur 82 tahun.

Kathleen dilahirkan di San Francisco, California, pada 11 Mei 1941, kepada J. Cyril dan LaPrele Lindsay Johnson. Dia diingati oleh keluarga dan rakan-rakan sebagai seorang wanita muda yang mesra dan peramah yang cemerlang dalam sukan dan akademik, berkhidmat sebagai kapten pasukan tenis sekolah menengahnya, presiden badan pelajar dan perwakilan siswa. Selepas sekolah menengah, Kathleen meneruskan pendidikannya di University of California di Berkeley, di mana kesaksiannya tentang ajaran Yesus Kristus dan komitmen terhadap kepercayaannya semakin mendalam.

Pada tahun 1961, semasa bersekolah buat masa yang singkat di Boston, dia menghadiri pertemuan rohani di mana dia diperhatikan oleh pelajar muda Harvard, Henry Bennion Eyring. Henry kemudian berkata dia amat kagum dengan kebaikan Kathleen dan teringat, "Jika saya boleh bersamanya, saya boleh menjadi semua hal baik yang saya mahukan." Mereka bertemu minggu berikutnya, mula berdating dan kemudiannya berkahwin pada 19 Julai 1962, di Bait Suci Logan Utah.

Kehidupan perkahwinan pasangan muda itu bermula di Palo Alto, di mana Henry berada di fakulti di Sekolah Siswazah Perniagaan di Universiti Stanford. Semasa tahun-tahun awal perkahwinan mereka, iman dan pemahaman Kathleen tentang hal-hal rohani bertambah apabila dia kerap menyembah dan mencari kedamaian di Bait Suci Oakland California. Kathleen dan Henry menghabiskan sembilan tahun di Palo Alto, dan keluarga mereka berkembang dengan anak lelaki Henry, Stuart dan Matthew.

Pada tahun 1970, semasa suaminya melayani sebagai uskup dan menikmati jawatan di Stanford, Kathleen menggalakkannya untuk dengan penuh doa mempertimbangkan hala tuju kerjayanya. Walaupun pada mulanya meragui cadangan itu, Henry mematuhi nasihatnya dan menerima tanggapan untuk mempertimbangkan peluang pekerjaan baharu dengan fikiran terbuka. Tidak sampai seminggu kemudian, Henry ditawarkan jawatan untuk menjadi presiden Ricks College, kini BYU–Idaho, di Rexburg, Idaho, yang dia terima. Keluarga itu semakin akrab semasa mereka berada di luar bandar Idaho, dan Kathleen dan Henry menikmati bermain ski, golf dan tenis—malah memenangi kejohanan tenis berpasangan Ricks College bersama-sama pada tahun 1975.

Keluarga Eyring berpindah ke Utah pada tahun 1977 apabila Henry dilantik sebagai timbalan pesuruhjaya Pendidikan Gereja untuk Gereja. Keluarga itu berkembang kepada lapan orang dengan penambahan seorang anak lelaki, John, dan dua anak perempuan, Elizabeth dan Mary. Usaha utama Kathleen terus menyokong dan menawarkan nasihat kepada suaminya dan fokus pada keibuan, peranan yang keluarganya katakan dia fokus sepenuhnya dan melihat itu sebagai tanggungjawabnya yang paling penting.

“Ibu sangat berbakat dan bercita-cita tinggi,” kata anaknya Henry J. Eyring. “Tetapi kebimbangan utamanya adalah untuk melayani Bapa Syurgawi kita dan anak-anak-Nya.”

Anak perempuan Kathleen, Elizabeth Eyring Peters masih ingat berdoa bersama ibunya setiap hari sebelum dia meninggalkan rumah. “Doa harian adalah bukti yang jelas tentang hasratnya untuk kami dihubungkan kepada syurga; kerana usia kami yang agak berbeza, ia bermakna doa yang berasingan untuk setiap anak.”

Kathleen melayani dengan setia dalam banyak tanggungjawab rasmi Gereja, mengajar pelajaran di gereja, melayani sebagai pengajar keluarga dan menghasilkan surat berita untuk jemaahnya selama bertahun-tahun. Tetapi dia juga diingati kerana pelayanan hebat kepada orang lain secara peribadi dan cara semula jadi. Anak lelakinya Matthew J. Eyring merenungkan, “Pelayanannya yang paling penting ialah rbelas kasihannya bagi mereka yang telah mengalami kesukaran dan kesedihan dalam kehidupan mereka. Dia akan sentiasa mencari ‘yang satu’ itu tanpa heboh dan membantu orang itu merasakan kasihnya dan kasih Juruselamat.”

Kathleen adalah seorang penulis yang berbakat dan menawarkan nasihat editorial kepada Henry sepanjang kerjaya dan pelayanan Gerejanya, kemudian mengambil minit rasmi untuk mesyuarat bulanan dengan isteri-isteri Penguasa Umum yang lain. Kathleen juga merakam kenangan keluarga, menulis skrip untuk acara keluarga dan membantu menerbitkan bersama surat berita keluarga bulanan. Dia menulis novel dewasa muda dan memenangi hadiah seluruh negeri untuk sastera dewasa muda pada tahun 1979.

Henry B. Eyring telah dipanggil ke dalam Kuorum Dua Belas pada tahun 1995, dan Kathleen memberikan sokongan dan peneman semasa pemulihannya yang lama daripada pembedahan kanser pada tahun 2005 dan apabila dia dipanggil ke dalam Presidensi Utama pada tahun 2007. Pada masa ini, Kathleen mula menderita hilang ingatan, yang turut dialami oleh bapanya semasa semakin tua. Semasa ingatannya semakin tidak kuat, Presiden Eyring menjaga Kathleen, sering membawanya ke pejabatnya untuk membaca dan berehat di atas kerusi semasa dia berada dalam mesyuarat. Walaupun penyakit itu merupakan satu cabaran bagi keluarga itu, mereka mengenang semangat Kathleen menjadi lebih manis, dan hubungan yang lebih erat dengan ilahi menjadi jelas apabila dia semakin tua dan semakin kehilangan ingatan. Presiden Eyring telah berkata, “Kathleen sentiasalah seorang yang membuatkan saya ingin menjadi orang  terbaik”

Seorang wanita yang percaya pada kepentingan pendidikan dan iman, Kathleen sering mengajar dalam ucapan umum dan dalam momen pengajaran peribadi dengan anak-anaknya bahawa hal yang paling penting untuk dipelajari dalam kehidupan ini ialah bagaimana untuk kembali ke pelukan Bapa Syurgawi kita yang penuh kasih. Kathleen akan diingati sebagai seorang wanita yang cerdas, beriman dan sederhana yang menghargai peranannya sebagai seorang ibu dan menikmati perkongsian sejati dengan suami dan teman abadinya.

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.