book-of-mormon-jesus-thumbnail.jpeg
Translation

Kemas Kini Ogos 2023 kepada "Buku Panduan Umum"

Gereja Yesus Kristus juga mengeluarkan "Pilihan dari Buku Panduan Umum," versi ringkas untuk bahasa yang tidak pernah mempunyai buku panduan penuh

(Hanya untuk orang bukan Islam)

Seperti yang diarahkan oleh Presidensi Utama dan Kuorum Dua Belas, "Buku Panduan Umum: Melayani dalam Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir" terus dikemas kini jika perlu. Beberapa kemas kini diterbitkan hari ini, 31 Ogos 2023, dan beberapa penyesuaian diperincikan di bawah.

Gereja Yesus Kristus juga telah menerbitkan “Pilihan dari Buku Panduan Umum.” Penerbitan baharu ini ialah versi ringkas buku panduan yang akan tersedia dalam berbilang bahasa yang tidak mempunyai buku panduan penuh. "Pilihan" ialah kompilasi arahan daripada Buku Panduan Umum penuh yang paling kerap diperlukan. Lihat maklumat lanjut berikut.

Kemas Kini 31 Ogos kepada Buku Panduan Umum

Beberapa kemas kini yang dimasukkan dalam keluaran terkini disenaraikan di bawah.

  • Sepanjang buku panduan, frasa "pekerjaan penyelamatan dan permuliaan" dan "pekerjaan penyelamatan dan permuliaan Tuhan" telah diubah kepada "pekerjaan penyelamatan dan permuliaan Tuhan" untuk menekankan bahawa kita dijemput untuk membantu Tuhan dengan pekerjaan-Nya.
  • Pusat sejarah keluarga kini dipanggil pusat FamilySearch, dan Perpustakaan Sejarah Keluarga sekarang dipanggil Perpustakaan FamilySearch.
  • Pertemuan Hari Ahad Lembaga Pertolongan, Remaja Puteri, Sekolah Minggu, dan kuorum harus bermula dengan doa (lihat 8.2.1.2, 9.2.1.2, 10.2.1.2, 11.2.2, 13.3).
  • Semua panggilan Lembaga Pertolongan bahagian dibentangkan untuk sokongan dalam pertemuan sakramen (lihat 9.3.3 dan 9.3.4).
  • Kemas kini garis panduan untuk pembaptisan (lihat 18.7.2).
  • Maklumat yang dijelaskan tentang siapa yang boleh dipanggil sebagai pekerja tatacara bait suci (lihat 25.5.2).
  • Arahan dikemas kini untuk memberi rekomen bait suci dan menambah soalan-soalan rekomen (lihat 26.3.3).
  • Maklumat yang dikemas kini tentang anugerahan bait suci (lihat 27.2).
  • Maklumat yang dikemas kini tentang siapa yang boleh menghadiri pemeteraian anak-anak yang hidup kepada ibu bapa (lihat 27.4.4).
  • Maklumat yang dijelaskan tentang jawatankuasa kepimpinan remaja pancang (lihat 29.3.10).
  • Kemas kini maklumat tentang mesyuarat majlis uskup pancang (29.3.11).
  • Maklumat yang dikemas kini tentang gambar dan rakaman video pertemuan (lihat 29.8).
  • Garis panduan bangunan pertemuan yang dikemas kini menggalakkan penggunaan bangunan pertemuan yang selamat dan bertanggungjawab dalam cara yang mengalu-alukan dan melayani para ahli dan rakan serta membantu semua mendekatkan diri kepada Kristus (lihat 35.5).
  • Maklumat tambahan tentang mentafsirkan tatacara dan berkat bagi mereka yang pekak atau sulit pendengaran (lihat 38.2.1).
  • Menjelaskan bahawa ibu bapa mesti dimeteraikan kepada satu sama lain sebelum anak-anak dimeteraikan kepada mereka (lihat 38.4.2).

Kemas kini lain disenaraikan dalam "Ringkasan Kemas Kini Terkini" pada permulaan buku panduan. Semakan ini telah diterbitkan dalam bahasa Inggeris, Sepanyol, Portugis dan Perancis di ChurchofJesusChrist.org dan pada aplikasi Gospel Library. Ia akan diterjemahkan ke dalam bahasa tambahan dalam beberapa bulan akan datang.

Melihat Lebih dekat pada "Pilihan dari Buku Panduan Umum"

Versi ringkas Buku Panduan Umum ini adalah untuk pemimpin dan ahli yang belum mempunyai akses kepada buku panduan penuh dalam bahasa pilihan mereka dan boleh mendapat manfaat daripada versi ringkas. Hari ini, 23 bahasa sedang dikeluarkan, dan bahasa tambahan akan tersedia selepas ia diterjemahkan.

"Pilihan" menyediakan jawapan kepada banyak soalan yang sering ditanya oleh pemimpin tempatan. Walau bagaimanapun, pemimpin mungkin akan mempunyai beberapa soalan yang tidak ditangani atau dijawab sepenuhnya. Dalam kes sedemikian, pemimpin harus merujuk kepada Buku Panduan Umum penuh jika ia tersedia dalam bahasa yang mereka boleh gunakan. Pemimpin juga boleh berunding dengan pihak berkuasa pemimpin terdekat mereka untuk bimbingan.

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.