limasur18032023_6.jpeg
Translation

Lembaga Pertolongan Beraksi, Mei 2023

Ahli meraikan ulang tahun Lembaga Pertolongan dan Hari Wanita Antarabangsa

(Untuk Kegunaan Orang Bukan Islam Sahaja) 

Pada 17 Mac 2023, wanita di seluruh dunia meraikan ulang tahun ke-181 penubuhan Lembaga Pertolongan, sebuah organisasi Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir untuk wanita berumur 18 tahun ke atas. Ramai yang menghormati hari itu dengan bekerjasama dan melayani komuniti mereka.

Para wanita di seluruh Afrika Barat menghormati warisan pemimpin Lembaga Pertolongan yang lalu dalam pelbagai cara, termasuk menganjurkan projek pelayanan bersama dengan kumpulan wanita Islam di Gambia dan mengadakan perarakan di Sierra Leone.

Di Kinshasa, Republik Demokratik Congo, ratusan berkumpul untuk satu hari pembelajaran. Mereka mendengar beberapa pembicara mengajar tentang keberdikarian, termasuk wakil daripada bank, pertubuhan bukan kerajaan dan jemaah tempatan mereka.

Di Quevedo, Ecuador, para ahli Lembaga Pertolongan membersihkan rumah keluarga yang memerlukan, manakala di Chorrillos, Peru, kira-kira 250 wanita berkumpul untuk menghormati para ahli Lembaga Pertolongan dahulu dan sekarang. Maria Pumacayo, seorang ahli berusia 105 tahun yang ditemani oleh cucunya, telah diiktiraf oleh rakan-rakan wanitanya atas sumbangannya. Dia berkata, "Saya tahu bahawa dalam organisasi ini, kita menyediakan bantuan kepada mereka yang memerlukan, dan kini cucu perempuan saya juga akan dapat menjalani pengalaman ini dengan jirannya."

Kurang daripada dua minggu kemudian, ahli Lembaga Pertolongan dari bandar yang sama di Peru melaksanakan asas pelayanan ini dengan membantu mereka yang terjejas akibat banjir yang dahsyat di Lima. Mereka mengumpul makanan tidak mudah rosak, air, tisu tandas dan pakaian dan memasukkannya ke dalam kit bantuan, yang kemudiannya didermakan kepada 50 keluarga yang memerlukan.

Hari Wanita Antarabangsa

Hari Wanita Antarabangsa disambut pada 8 Mac, hanya beberapa hari sebelum ulang tahun Lembaga Pertolongan. Wanita di Australia dan Filipina meraikan kedua-duanya.

Di Manila, Filipina, Gereja Yesus Kristus menganjurkan acara bersama yang menumpukan kesaksamaan jantina dan pemerdagangan manusia. Para hadirin mempelajari tentang usaha antara agama untuk memerangi pemerdagangan manusia dan cara mereka boleh terlibat dalam kerja penting ini.

Di Queensland, Australia, para ahli Lembaga Pertolongan menjemput pemimpin tempatan untuk bercakap tentang banyak cara wanita menyumbang kepada komuniti mereka. Kemudian, tetamu ini diberi lawatan ke bangunan pertemuan Orang Suci Zaman Akhir dalam usaha untuk mengukuhkan ikatan antara mereka yang berbeza agama.

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.