_CSS6607.jpeg
News Release

Meraikan satu Abad: Penghormatan Hari Jadi Nabi dan Presiden Russell M. Nelson yang ke-100

“Panjang hayat hidup anda tidaklah sepenting jenis kehidupan yang anda jalani,” kata Presiden Nelson

(Untuk Kegunaan Orang Bukan Islam Sahaja)

Para pemimpin Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir menyertai keluarga dan kawan pada hari Isnin, 9 September 2024, untuk menghormati Nabi dan Presiden Gereja Russell M. Nelson pada hari jadinya yang ke-100.

Acara itu diadakan di Teater Pusat Persidangan di Temple Square di Salt Lake City dan disiarkan ke seluruh dunia.

Presiden Nelson mengucapkan terima kasih kepada keluarga, kawan-kawan, dan Orang Suci Zaman Akhir atas kebaikan dan sokongan mereka. Dia berkongsi penghargaannya untuk mesej hari jadi yang tidak terkira banyaknya dan respon global terhadap jemputan “99+1” dia, yang menggalakkan orang ramai untuk menjangkau mereka yang memerlukan.

Downloadable SOTs for Media Use

Merenungkan kehidupannya, Presiden Nelson bercakap tentang kejadian mukjizat di mana dia diselamatkan daripada kematian yang mendekati. Dia mengakui sokongan isterinya, Wendy, yang tidak berbelah bahagi, semasa cabaran kesihatannya baru-baru ini. Dia menyatakan kesyukuran yang mendalam untuk keluarganya, termasuk mendiang isterinya, Dantzel.

Nabi menekankan kepentingan iman, perspektif abadi tentang kehidupan, dan korban tebusan Yesus Kristus.

“Saudara dan saudari, panjang hayat hidup anda tidaklah sepenting jenis kehidupan yang anda jalani,” kata Presiden Nelson. “Bagi setiap kita, bahkan untuk manusia berusia 100 tahun, kehidupan berlalu dengan cepat. Doa saya adalah agar anda membiarkan Tuhan menang dalam hidup anda. Buatlah perjanjian dengan Dia. Kekallah di jalan perjanjian. Bersedia untuk kembali hidup bersama-Nya lagi.”

Presiden Dallin H. Oaks dan Henry B. Eyring, penasihat Presiden Nelson dalam Presidensi Utama, berkongsi pemerhatian mereka daripada bekerja di samping nabi selama enam setengah tahun. Mereka menekankan kemesraan Presiden Nelson, menghormati orang lain dan sikap seperti Kristus. Presiden Oaks menekankan bagaimana tindakan Presiden Nelson, seperti berdiri ketika orang lain — terutamanya wanita — memasuki ruang bilik, mencerminkan keprihatinan dan kasihnya yang mendalam terhadap orang, yang mencerminkan kasih Juruselamat.

“Berada di dalam ruangan bilik atau dalam pertemuan atau dalam perbualan dengan Presiden Nelson memberi anda peluang untuk mengalami bagaimana rasanya berada bersama Juruselamat,” kata Presiden Oaks. “Dia adalah wakil Juruselamat. Dan dia adalah teladan kita.”

Kedua-dua pemimpin itu memuji ketegasan Presiden Nelson dan fokusnya pada pembinaan bait suci dan membantu orang di mana-mana untuk lebih mendekati Kristus. Sejak 2018, Presiden Nelson telah mengumumkan 168 rumah Tuhan yang baharu.

“[Presiden Nelson telah meningkatkan pembinaan bait suci] atas dasar rohani dengan berkata, ‘Kita harus menawarkan perjanjian kepada orang-orang yang jauh dari bait suci,’” kata Presiden Eyring. “[Dia berkata] ‘Yang membuat perbezaan adalah tatacara-tatacara. Janganlah berlebihan. Mari jadikan bangunan itu indah. Tetapi tatacara-tatacara yang membuat ia tersedia.’”

_CSS8506.jpeg
_CSS8506.jpeg
Presiden Russell M. Nelson melantunkan belon pada penghujung sambutan hari jadinya yang ke-100 di Teater Pusat Persidangan di Temple Square di Salt Lake City, Utah pada 9 September 2024.© 2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

Presiden Jeffrey R. Holland juga berucap pada sambutan itu, mewakili Kuorum Dua Belas Rasul. Dia berkongsi anekdot peribadi dan menonjolkan banyak bakat dan pencapaian Presiden Nelson, termasuk kerjaya perubatan, kebolehan muzik dan kemahiran linguistiknya.

Presiden Holland menekankan semangat persaudaraan yang Presiden Nelson telah pupuk antara Presidensi Utama dan Kuorum Dua Belas Rasul sejak dia menjadi nabi pada 2018.

“Pastinya sejarah akan menyatakan bahawa daripada banyak ciri mengagumkan yang boleh dilihat dalam pentadbiran Nelson, satu kualiti yang hampir tidak kelihatan ialah perpaduan yang mesra dan produktif yang Russell M. Nelson kekalkan antara Presidensi Utama dan Kuorum Dua Belas Rasul,” kata Presiden Holland.

Presiden Camille N. Johnson dari Presidensi Umum Lembaga Pertolongan juga berkongsi renungan hangatnya. Dia menyatakan kesyukuran atas kebaikan, kasih dan rasa hormat nabi, mencatat bagaimana nabi membuat para saudari Gereja berasa seperti sebahagian daripada keluarganya. Dia menekankan jemputan nabi untuk memahami kuasa Tuhan melalui perjanjian dan fokus kepada Yesus Kristus.

Dari saat pertama dia bertemu dengan nabi untuk menjawab panggilan menjadi Pegawai Umum, dia berkata dia merasakan “kasih dan belas kasihan serta keyakinan.”

“Presiden Nelson, saya berasa dituntut oleh Juruselamat saya Yesus Kristus kerana saya telah merasakan kasih-Nya melalui anda, nabi-Nya,” katanya.

Russell-M.-Nelson-100th-birthday
 

Elder Carl B. Cook, presiden senior Presidensi Tujuh Puluh, berkongsi pemikiran bagi pihak Presidensi Kawasan dan Tujuh Puluh di seluruh dunia.

“Kami mahu anda tahu ia adalah suatu keistimewaan untuk membantu membawa pesanan kenabian anda kepada orang di mana-mana sahaja,” kata Elder Cook. “Kami mengasihi anda, dan kami mengucapkan selamat hari jadi ke-100 yang sangat menggembirakan kepada anda.”

Dua ahli keluarga Presiden Nelson berkongsi renungan mereka dalam siaran Isnin. Marsha Workman, salah seorang daripada 10 anak nabi, bercakap tentang kenangan terindah dibesarkan dalam keluarga Nelson. Dia menekankan perkongsian kasih antara ibu bapanya dan pelajaran berharga yang mereka sampaikan.

“Rumah kami tertumpu pada kasih antara satu sama lain, pada kasih kepada Juruselamat dan pada menjalankan Injil-Nya,” kata Workman. “Ia penuh dengan muzik, keseronokan dan kegembiraan bersama. Terima kasih, Ayah, kerana mengajar kami untuk mengasihi antara satu sama lain, dan menghargai kami seperti kami menghargai anda.”

Ashlyn Owens, salah seorang daripada 167 cicit Presiden Nelson, berkongsi pengalaman peribadi dan kekagumannya terhadap moyangnya. Dia mencatatkan kasih, ketabahan dan rasa hormat datuknya terhadap wanita. Dia menekankan sokongan dan kehadiran datuknya yang tidak berbelah bahagi di acara keluarga dan fokus kepada individu.

“Sebagai seorang remaja muda, saya amat tersentuh dengan perhatian ini,” kata Owens. “Saya bergelut dengan banyak hal terutamanya berasa sangat goyah tentang iman saya. Saya telah dijemput untuk menghadiri persidangan umum, dan sebaik sahaja datuk saya memasuki ruangan itu, matanya mencari saya. Mata saya tertumpu padanya dan merasakan kasih dan sokongannya yang tidak dapat dinafikan. Saya tidak rasa dia tahu bahawa saya sedang bergelut, tetapi kebolehharapannya yang lembut adalah asas untuk seorang gadis muda yang tidak yakin. Saya dapat merasakan gelombang dorongan yang kukuh mengingatkan saya bahawa dia bangga dengan saya dan dia mengasihi saya walaupun ketika saya sedang bergelut.”

Ramai kawan-kawan berkongsi penghormatan melalui video. Ini dimainkan semasa siaran. Antara petikan ini adalah di bawah.

20240909_1723_CSmith_2475.jpg
20240909_1723_CSmith_2475.jpg
Presiden Russell M. Nelson bersama isterinya, Wendy (kanan), bersama Rev. Amos Brown dan isterinya, Jane E. Brown (kiri), pada sambutan hari jadi yang ke-100 di Teater Pusat Persidangan di Temple Square di Salt Lake City, Utah pada 9 September 2024.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

Rev. Dr. Amos C. Brown, Third Baptist Church of San Francisco dan Ahli Lembaga NAACP

“Saya sangat gembira untuk menyampaikan ucapan kepada Presiden Nelson sempena sambutan hari jadinya yang ke-100. [Di Konvensyen Nasional NAACP pada 2019], saya memperkenalkan dia sebagai abang saya dari ibu yang lain. Dan saya maksudkan itu kerana saya merasakan semangat persaudaraan itu serta-merta apabila saya bertemu dengannya. Dia datang dengan rekod prestasi mengetuai Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir kepada usaha yang lebih tinggi dalam penilaian semula mengenai isu perkauman, pemahaman dan bekerja untuk menyediakan hari yang lebih baik untuk semua anak Tuhan — terutamanya mereka yang tinggal dalam komuniti bandar di sekitar negara ini. Encik Presiden, saya mendoakan lebih banyak tahun untuk anda dan isteri terkasih anda, Puan Nelson, dan anda akan terus menjadi kuat dan kuat, mengekalkan keutuhan komuniti yang dikasihi ini.”

Rev. Dr. Andrew Teal, Paderi Anglikan dan Ahli Teologi Universiti Oxford

“Presiden Nelson, dari Universiti Oxford dan sebagai ahli dari Gereja England, saya tabik kepada anda dan mengucapkan tahniah dan doa yang tulus kepada anda pada ulang tahun keseratus anda. Terima kasih kerana menjadi pemimpin agama dunia yang mudah didekati. Terima kasih kerana memimpin orang anda sebagai pemimpin perintis sejati, dan tidak meninggalkan sesiapa pun. Dan terima kasih juga, kerana menyentuh hati orang ramai.”

Robert P. George, Profesor di Universiti Princeton

“Prinsip asas bagi semua moral yang baik ialah martabat yang mendalam dan sama rata bagi setiap keluarga manusia. Dan melalui ajaran dan teladan, anda telah mengajar kami semua apa ertinya melakukan keadilan terhadap asas itu, untuk memenuhi tuntutannya.”

Rabbi Joseph Potasnik, Naib Presiden Eksekutif Lembaga Rabbi New York

“Presiden Nelson, baru-baru ini saya bercakap dengan Sister Jean Schmidt, 103 tahun, yang menulis buku bertajuk ‘What I Learned the First Hundred Years of My Life.’ Dia mengaitkan umur panjangnya untuk menjalani kehidupan dengan tujuan. Anda pastinya telah menjalani kehidupan dengan tujuan, menyampaikan pesanan Tuhan itu melalui kerja-kerja kebaikan anda di seluruh dunia. Setiap hari lahir kita sering meniup lilin. Saya cadangkan [anda] untuk memastikan ia terus menyala supaya kami boleh terus menjadi penerima cahaya anda, kasih anda dan kesetiaan anda. Seperti yang kami katakan di New York, mazel tov.”

Rev. Dr. Lawrence Edward Carter Sr., Dekan Gereja Kecil Antarabangsa Martin Luther King Jr. di Kolej Morehouse

“Pada malam sebelum kenaikan Martin Luther King Jr., dia berkata, ‘Seperti orang lain, saya ingin hidup panjang. Panjang umur ada tempatnya.’ Saya telah berkesempatan untuk melawat Salt Lake City dan Temple Square empat kali dan lama memerhatikan keluarga Tabernacle Choir. Saya yakin bahawa pernyataan Dr. King adalah betul — umur panjang ada tempatnya, dan tempatnya ialah Temple Square. Bagi pihak keluarga Kolej Morehouse, 17,000 ahli alumni, pemegang amanah, pentadbiran, fakulti, kakitangan dan pelajar kami yang masih hidup, kami tabik kepada anda, Presiden Russell M. Nelson Sr., kerana telah mencapai seratus tahun, hari jadi anda yang ke-100 hari ini.”

20240909_1600_CSmith_6617.jpg
20240909_1600_CSmith_6617.jpg
Presiden Russell M. Nelson dan isterinya, Wendy, menyambut hadirin pada permulaan sambutan hari jadinya yang ke-100 di Teater Pusat Persidangan di Temple Square di Salt Lake City, Utah pada 9 September 2024.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.