Translation

Patricia Terry Holland Meninggal Dunia

Sister Holland ialah isteri kepada Elder Jeffrey R. Holland

(Hanya untuk orang bukan Islam)

Patricia Terry Holland, isteri Elder Jeffrey R. Holland dari Kuorum Dua Belas dan bekas penasihat dalam Presidensi Umum Remaja Puteri  Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir, telah meninggal dunia dengan tenang pada 20 Julai 2023, selepas dimasukkan seketika ke hospital. Beliau berumur 81 tahun.

Patricia (Pat) Terry dilahirkan pada 16 Februari 1942, dan dibesarkan di sebuah ladang di Enterprise, sebuah komuniti kecil yang diasaskan oleh perintis di selatan Utah. Pat merupakan anak perempuan kepada Maeser dan Marilla Terry.

“Saya berasal dari komuniti yang beriman di mana seluruh masyarakat mempercayai dan mengajarnya. Saya tidak dapat mengabaikannya,” katanya.

Pat memerah susu dan menggembala lembu, memandu trak ladang dan tidak ke sekolah pada musim luruh untuk menuai kentang. “Saya agak tomboi.”

Dia juga membesar dengan mendengar penukaran hati dan kepercayaan nenek moyang perintisnya, yang telah mempengaruhinya sepanjang hidup. 

“Saya belajar semua yang saya tahu tentang injil daripada ibu saya di lutut ibu saya,” katanya. “Dia suka belajar, dan dia suka membaca, dan mempelajari hal-hal injil, dan dia akan sampaikan kepada anak-anaknya dan khususnya saya. Saya adalah satu-satunya perempuan di kalangan lima lelaki untuk sebahagian besar hidup saya. Saya ada seorang adik perempuan yang lahir ketika saya berumur 16 tahun.”
 

55690.jpg
55690.jpg
Patricia T. Holland and her husband, Jeffrey R. Holland, on their wedding day of June 7, 1963.2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

Pada awal tahun sekolah menengah, keluarganya berpindah ke komuniti berdekatan St. George, Utah, dan sebagai pendatang baru yang dikatakan malu dan kurang berkeyakinan di Dixie High, dia dengan cepat menghulurkan kasih ihsannya dan mendapat ramai kawan baharu. Salah seorang itu ialah “lelaki paling kacak di sekolah itu,” Jeffrey Holland, mereka bercinta, saling bertukar surat semasa  misi di England dan akhirnya berkahwin pada 7 Jun 1963, di Bait suci St. George Utah selepas berpacaran selama lima tahun. Dia dan Jeffrey mempunyai tiga orang anak, Matthew, Mary Alice dan David, serta tiga belas orang cucu.

Pat menghadiri LDS Business College (kini Ensign College) di Salt Lake City dan tamat pengajian dari Dixie College (kini dikenali Utah Tech University) di St. George, Utah. Dia dilatih oleh pengajar dari Juilliard di New York City sebagai pelajar piano dan suara. Pat menyokong Jeffrey semasa dia memperoleh ijazah lanjutan di Universiti Brigham Young dan Universiti Yale dan bekerja untuk Sistem Pendidikan Gereja.

“Dia telah meninggalkan kerjaya muzik dan berkahwin dengan saya serta memastikan saya lulus dalam pengajian tinggi,” Elder Holland berkata. “Ini benar-benar sebuah hadiah luar biasa yang pasangan boleh berikan kepada pasangan mereka.”

Anak-anak Holland dibesarkan dalam keadaan kewangan yang ketat disebabkan oleh sekolah siswazah, sering berpindah untuk menampung pekerjaan baharu Elder Holland. Akhirnya mereka menjadi perhatian umum ketika Elder Holland dipanggil sebagai presiden Universiti Brigham Young pada tahun 1980.

“Dialah ibu kepada seluruh kampus itu,” kata Elder Holland. “Kami mahu menjadi ibu bapa kampus itu.”

Pat tekun bekerja untuk pastikan anak-anak membesar dalam keadaan sederhana. Dia pernah berkata, “Walaupun mereka dibesarkan dalam keadaan yang unik, saya tidak mahu mereka menganggap diri mereka unik.”

Pat akan diingati kerana komitmennya terhadap iman dan pelayanan serta kasihnya terhadap keluarga. Anak lelakinya Matt, kini seorang Penguasa Umum Tujuh Puluh, berkata perbualan meja makan keluarga adalah antara kenangan terindahnya semasa kecil. “Setiap malam adalah malam keluarga yang dipenuhi dengan gelak-tawa, pujian, dorongan, perbualan yang menarik, kesaksian dan ungkapan kasih,” katanya.
 

Sister-Patricia-Holland
Sister-Patricia-Holland
The Young Women general presidency, Ardeth G. Kapp and counselors Maurine J. Turley and Patricia T. Holland in Salt Lake Tabernacle during the October 1984 General Conference.2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

Pat mendedikasikan hidupnya untuk melayani di Gereja, melayani pada empat masa berbeza sebagai presiden Lembaga Pertolongan dan bekerja dalam organisasi Sekolah Primer dan Remaja Puteri. Pada tahun 1984, dengan banyak tanggungjawab sebagai isteri presiden universiti, dia dipanggil sebagai penasihat kepada Ardeth Kapp dalam Presidensi Umum Remaja Puteri. Sepanjang itu, dia temui masa untuk merenung dan mendekatkan diri kepada Tuhan melalui doa.

Tahun-tahun kumulatif pelayanan Pat di Gereja berfokus kepada wanita dari semua peringkat umur, mengingatkan mereka tentang sumbangan dan tanggungjawab penting mereka dalam pelbagai peranan mereka. Dalam satu ucapan awam, dia berkata, “Jika peranan atau tugasan anda adalah untuk menyokong — dan ramai di antara kita sentiasa ada peranan itu — kita mesti mengkaji dan menyediakan diri kita dengan cukup untuk jelas menyatakan kepada dunia bahawa kita tidak sahaja berfokus untuk mengukuhkan rumah tangga, tetapi sebaliknya mengejar keutamaan tertinggi kita, secara peribadi, sosial dan teologi. Kita akan diperhatikan. Kita seharusnya menjadi cahaya di atas bukit … untuk mengajar dengan jelas kebenaran tentang keutamaan dan keistimewaan kita sebagai wanita dalam Gereja.”

Tambahan kepada pelayanan Gereja sepanjang hayatnya, Pat ialah pengarang beberapa buku, termasuk tajuk yang memenangi anugerah, “A Quiet Heart, and Strength and Stillness: A Message for Women.” Dia juga mengarang bersama suaminya, “On Earth As It Is In Heaven and To Mothers: Carrying the Torch of Faith and Family.”

Pada kesempatan lain, Elder Holland berkata “imannya sentiasa murni dan berkuasa serta kuat seperti mana-mana orang yang saya pernah kenali. Dia seorang yang sangat murah hati. Dia telah memberi, dan memberi, dan memberi masa serta kasihnya sepanjang hidupnya.”

january-2023-devo.JPG
january-2023-devo.JPG
Patricia T. Holland speaks to young adults worldwide from the M. Anthony Burns Arena on the campus of Utah Tech University in St. George, Utah, USA, on Sunday, January 8, 2023.2023 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

Iman Pat kepada Yesus Kristus memberkati seluruh Gereja. Pada satu pertemuan rohani di seluruh dunia untuk para belia awal tahun ini — disiarkan dari tempat asalnya St. George, Utah — dia menawarkan para belia pendekatan mudah untuk kehidupan beragama: “Berimanlah kepada Tuhan, Dia akan bantu anda, dan terimalah kasih ihsan agar Dia bekerja melalui anda untuk capai panggilan anda.”

“Anda tidak dapat berkat ini dengan mengejarnya,” dia menyimpulkan. “Berhenti berlari sehingga keletihan. Senyap. Bertenang. Permudahkannya. Jadilah lembut hati dan rendah hati, dan berdoa. Saya bersaksi mukjizat akan datang apabila kita senyap, bertenang dan berlutut. Semua yang Bapa miliki boleh menjadi milik anda. Inilah cara hadapi masa depan dengan harapan.”

Urusan pengebumian belum selesai.
 

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.