Translation

Pemimpin Kanak-Kanak Global Melayani dengan Kasih di Seluruh Asia Tenggara

Sister Amy A. Wright dari Presidensi Umum Sekolah Primer meluangkan sembilan hari melayani di Singapura, Malaysia, Kemboja, dan Vietnam. Sama ada dia bertemu dengan pemimpin kerajaan, organisasi kemanusiaan, penerima manfaat kebajikan atau ahli Gereja, dia adalah utusan kasih Kristus kepada semua anak Tuhan, terutamanya anak-anak kecil-Nya.

(Hanya untuk orang bukan Islam)

Lewat 24 Mei 2024, Sister Amy A. Wright, Penasihat Pertama dalam Presidensi Umum Sekolah Primer Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir, tiba di pulau Singapura. Ini adalah kali pertama dia menjejakkan kaki di wilayah ini yang terkenal dengan pelbagai kepercayaan, budaya dan orang ketika dia dan suaminya, James, memulakan lawatan pelayanan selama sembilan hari merentasi Asia Tenggara.

Beberapa tahun sebelumnya, James telah melayani di Washington D.C. sebagai misionari muda yang melayani golongan orang Asia Tenggara yang tinggal di sana. “Kami sangat teruja, saya dan suami saya,” kata Sister Wright mengenai menerima tugasan pelayanan. “Ia adalah sebahagian daripada dunia yang belum pernah kami kunjungi sebelum ini. Jadi sangat, sangat teruja untuk datang dan bertemu dengan para orang suci yang indah di sini dan untuk melayani mereka.”

Dengan gabungan unik pengalaman hidup dan kekuatannya, Sister Wright bersedia untuk berkongsi kasih Tuhan dengan semua yang dia temuinya. Dari dalam rumah buatan tangan, ke bahagian dalam pejabat kerajaan, dia membawa kemesraan pada setiap suasana sebagai wakil Gereja dan saksi Yesus Kristus. Dan sebagai balasan, orang muda dan tua berkongsi dengan hati terbuka mereka.

Menghadiahkan Harta Karun

Lawatan pertama Sister Wright pada 25 Mei 2024 adalah ke Masjid Ba'alwie. Dia telah diperkenalkan dengan mesra dengan Imam Syed Hassan Mohamed Al-Attas, ketua agama di masjid yang dibina bapanya dan juara nilai antara agama tempatan yang dihormati. Mereka bersetuju tentang kepentingan menyampaikan nilai-nilai seperti itu dari masa muda seseorang, dan bertukar-tukar cerita tentang kesejagatan umat manusia.

1.-Handover-of-the-BOM.jpg
1.-Handover-of-the-BOM.jpg
Sister Amy A. Wright melihat Imam Syed Hassan Mohamed Al-Attas dari Masjid Ba'alwie di Singapura meneliti Kitab Mormon baharunya yang diperibadikan dalam bahasa Arab semasa lawatannya ke masjid pada 25 Mei 2024 sebagai sebahagian daripada lawatan pelayanannya di Asia Tenggara .2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Saat istimewa berlaku apabila Elder Michael Teh dari Presidensi Kawasan Asia Gereja, yang mengiringi pasangan Wright, menghadiahkan salinan Kitab Mormon yang diperibadikan kepada Imam. Sister Wright menyaksikan kegembiraan dan ketidakpercayaan Imam dan menceritakan, “Apabila dia diberi salinan Kitab Mormon…dengan namanya di hadapan dan kemudian dalam bahasa Arab, seluruh wajahnya bersinar-sinar. Dan dia mula membukanya dengan penuh kasih dan lembut seolah-olah ia adalah harta karun yang baru ditemui.”

Imam Hassan mengakui bahawa "ini adalah harta yang besar untuk kami" dan membawanya untuk dipamerkan di muzium kitab suci kuno yang jarang ditemui di masjidnya. Semasa dia memberikan lawatan kepada pasangan Wright melihat koleksinya yang disusun dengan penuh kasih, beberapa sejak 600 tahun lalu, Sister Wright memerhatikan bahawa dia menetapkan tempat untuk Kitab Mormon bahasa Arabnya "di tempat yang terhormat...berdampingan dengan tulisan suci yang lain".  

2.-Museum-Tour.jpg
2.-Museum-Tour.jpg
Sister Amy Wright dan suaminya James memerhati salinan kuno Alkitab yang ditunjukkan kepada mereka oleh Imam Hassan dari Masjid Ba'alwie di Singapura. Dia membawa mereka melawat muzium kitab suci antara agama peribadinya semasa lawatan Sister Wright ke masjid pada 25 Mei 2024 sebagai sebahagian daripada lawatan pelayanannya di Asia Tenggara.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Melibatkan Diri dalam Usaha Kemanusiaan

Di Kuching, Malaysia, Sister Wright bertemu dengan dua pertubuhan kemanusiaan yang telah disokong oleh Gereja dan terlibat dalam projek pelayanan bersama remaja dan misionari Gereja untuk menyumbangkan bekalan sekolah dan kebersihan kepada pelajar sekolah yang memerlukan sempena perayaan Gawai pesta menuai tempatan. Yang terakhir adalah dengan kerjasama Persatuan Bulan Sabit Merah Malaysia tempatan.

Sarawak Cheshire Home menyediakan penjagaan kediaman dan perkhidmatan lain untuk orang kurang upaya dan penyakit kronik. Gereja telah membantu dengan pelbagai penambahbaikan bangunan. “Apa yang saya suka ialah ia tidak mengambil masa yang lama sebelum mendapat kelulusan. Itu adalah salah satu yang terbaik,” kata pengurus rumah Jane Sebastian. “Saya sangat menghargainya, jadi saya harap anda teruskan hubungan baik anda. Kami perlukan orang seperti anda.”

Di Wishesland Kuching, pengurus pusat Agnes Sibat membawa Sister Wright ke sekitar premis itu, yang melayani kanak-kanak dan orang dewasa dengan cerebral palsy melalui pelbagai perkhidmatan. Agnes menceritakan bagaimana dia pada mulanya menganggap hubungan Gereja adalah satu scam “kerana sebelum ini, kami tidak pernah mempunyai mana-mana organisasi dari luar Malaysia yang ingin membantu Wishesland”. Dia menyatakan, “Saya sangat berterima kasih kepada pasukan dari Gereja atas kesediaan mereka untuk membantu dan menyumbang kepada organisasi kami.”

Pada hari terakhir di Kuching pada 29 Mei 2024, Sister Wright menghadiri majlis penyampaian sumbangan sekolah rendah Sekolah Kebangsaan Semenggok di mana dia menyampaikan ucapan kepada kanak-kanak yang berkumpul dan keluarga mereka yang berpendapatan rendah. “Saya di sini sebagai duta Yesus Kristus,” katanya. “Saya pergi jauh dari Amerika Syarikat kerana saya mahu anda tahu bahawa anda dikasihi, anda sangat berharga.”

Dia mengambil bahagian dalam mengedarkan 80 pek beg sekolah dan kit kebersihan yang dikumpulkan oleh remaja Gereja. Dengan masa yang terluang, Presiden Misi Singapura Taitama Tolman, yang berbangsa Maori, dan pasukan misionari membuat persembahan haka yang terkenal dan tarian alu-aluan Maori. Kakitangan sekolah termasuk guru dan guru besar turut mengimprovisasi, menceriakan penonton dengan tarian Gawai yang popular yang membuat para misionari Gereja dan remaja berlari ke atas pentas untuk menyertai mereka.  

Membina Hubungan Kerajaan

Apabila tiba di Siem Reap, Kemboja, pada 31 Mei 2024, Sister Wright telah memanggil timbalan gabenor yang baru dilantik, Yang Amat Berhormat Gnov Sengkak, untuk membincangkan kerjasama kemanusiaan selanjutnya. Dia berterima kasih kepada Gereja atas usaha amalnya setakat ini. “Anda telah menyumbang banyak kepada Siem Reap,” katanya kepada Sister Wright. “Kami berharap dapat berkongsi hubungan yang lebih mesra pada masa hadapan.”

31.-CM-govt-visit.jpg
31.-CM-govt-visit.jpg
Sister Amy Wright bertemu dengan Timbalan Gabenor Gnov Sengkak dari wilayah Siem Reap di pejabatnya di Kemboja untuk membincangkan potensi kerjasama Gereja pada 30 Mei 2024 sebagai sebahagian daripada lawatan pelayanan Sister Wright di Asia Tenggara.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
32.-CM-govt-outside-pose.jpg
32.-CM-govt-outside-pose.jpg
Timbalan Gabenor Gnov Sengkak dari wilayah Siem Reap bergambar rasmi selepas bertemu dengan Sister Amy A. Wright dari Gereja dan rombongan masing-masing di pejabatnya di Kemboja. Mesyuarat itu telah dianjurkan pada 30 Mei 2024 sebagai sebahagian daripada lawatan pelayanan Sister Wright di Asia Tenggara.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Sister Wright bercakap tentang pelbagai inisiatif yang dijalankan Gereja terutamanya untuk memberi manfaat kepada kanak-kanak, menegaskan bahawa “sumber terbesar di mana-mana negara ialah kanak-kanaknya”. “Ia benar-benar satu lawatan yang indah,” kata Sister Wright. “Tujuannya, pertama sekali, adalah untuk mula membina… persahabatan di mana kita boleh bekerjasama… sungguh, apa sahaja yang boleh kita lakukan untuk membantu mengangkat dan membina serta mengukuhkan orang dalam komuniti ini.”

Ke dalam Hati dan Rumah

Sister Wright juga pergi ke komuniti Run Ta Ek di mana Gereja telah membantu ahli, yang dikehendaki berpindah dari kawasan sekitar Angkor Wat, dengan bahan untuk membina rumah kekal di penempatan baharu mereka. Cabang Run Ta Ek yang dianjurkan baru-baru ini adalah hasil daripada peningkatan iman dan kerja misionari di kalangan ahli-ahli ini.

Rumah pertama yang dia layani adalah milik presiden cabang yang telah membina rumah itu dengan tangannya sendiri. Keluarganya yang terdiri daripada empat orang baru dimeterai untuk keabadian di Bait Suci Bangkok Thailand sebulan sebelumnya.

“Saya sangat teruja kerana Sister Wright melawat kami di rumah kami,” kata isterinya Heng Buntear, berusia 48 tahun. “Saya merasakan bahawa Roh Kudus itu sangat menakjubkan kerana Roh Kudus membawa Sister Wright melawat kami di kawasan Run Ta Ek supaya dia dapat mengetahui apa yang telah kami lalui.”

Di rumah Oem Seang yang berusia 68 tahun yang dibaptiskan pada Februari 2024, dua anak perempuannya, menantu lelaki dan enam cucunya berhimpit bersama Sister Wright dan rombongannya di beranda sempit mereka. Tetapi jiran-jiran dan anak-anak mereka tidak mahu terlepas kehadiran istimewa Sister Wright juga. Semasa mereka berkumpul di dekat rumah, tertarik olehnya, Sister Wright berseru, “Ia seperti sekelas Sekolah Primer!”

Sister Wright memimpin kumpulan besar dalam menyanyikan “Aku Anak Tuhan” walaupun ia hanya boleh dikenali oleh seorang gadis kecil, kemudian bersaksi kepadanya, “Anda berharga bagi-Nya. Saya harap anda sentiasa tahu dan merasainya.” Dalam ketakziman yang mengagumkan, Sister Wright mengeluarkan satu timbunan kad yang dibawanya yang menggambarkan seorang gadis kecil memimpin orang lain kepada Yesus Kristus dan menyerahkannya kepada setiap kanak-kanak sebagai kenang-kenangan.

Melayani dengan Kasih kepada Semua

12.-Special-Embrace.jpg
12.-Special-Embrace.jpg
Sister Amy A. Wright melayani dan memeluk seorang ibu selepas Pertemuan Rohani Ahli yang diadakan pada 26 Mei 2024 di Pusat Pancang Singapura di Singapura sebagai sebahagian daripada lawatan pelayanannya di Asia Tenggara.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

“Saya masih ingat pada suatu malam berdoa khusus untuk orang-orang indah di kawasan ini… Dan menerima tanggapan yang indah ini: beritahu mereka betapa saya [Bapa Syurgawi mereka] mengasihi mereka, bahawa mereka berharga kepada-Ku, dan berterima kasih kepada mereka untuk semua yang mereka lakukan. Mereka melakukan kerja yang hebat, dan Aku sedar tentang mereka. Aku kenal mereka dengan nama mereka,” kata Sister Wright tentang tujuan pelayanannya. “Dan saya fikir, itu menjadikan pekerjaan saya sangat mudah, kerana orang di sini sangat mudah untuk dikasihi.”

Di seluruh Singapura, Kuching, Siem Reap dan Bandar Ho Chi Minh di Vietnam, para ahli dan misionari benar-benar membuka hati mereka untuk menerimanya.

Kepada kanak-kanak, Sister Wright menyampaikan kasih, kepercayaan dan keperluan daripada Presiden Gereja Russell M. Nelson untuk mereka dan memperkasakan mereka untuk mengambil bahagian sepenuhnya dan memeluk tanggungjawab perjanjian mereka sebagai ahli termuda dalam Gereja Yesus Kristus. 

Kepada remaja di Singapura, Sister Wright mencabar, “Anda bukan masa depan, anda adalah masa kini...Kebaikan hidup anda mempengaruhi generasi yang tidak terkira banyaknya.”

Kepada belia bujang di Vietnam, Sister Wright mengingatkan bahawa mereka dapat merasakan Bapa di Syurga dan Putera-Nya Yesus Kristus tidak kira di mana mereka berada.

Kepada ahli pekak di Kuching, Sister Wright menegaskan, “Semasa saya mendengar cerita anda, kami tahu dan merasakan bahawa anda mempunyai hati yang indah dan lembut.”

Kepada para pemimpin Sekolah Primer, Sister Wright mendedahkan, “Sekolah Primer adalah tempat anda akan pergi untuk menyembuhkan.”

Kepada para misionari, Sister Wright mengajar, “Misi anda dibuat khusus oleh reka bentuk ilahi untuk menjadi sukar bagi anda…Anda sepatutnya pulang dengan cara yang lebih tinggi dan lebih kudus.”

3.-Excited-Over-the-Kid.jpg
3.-Excited-Over-the-Kid.jpg
Sister Amy A. Wright bergambar dengan budak lelaki pertama yang ditemuinya dalam lawatan pelayanannya di Asia Tenggara semasa lawatan antara agama di Masjid Ba'alwie di Singapura pada 25 Mei 2024.2024 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.

Dan ketika pelayanannya di Asia Tenggara hampir berakhir, Sister Wright menyatakan, “Harapan terbesar saya, khususnya bagi ahli Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir, ialah visi akan diperluas mengenai para pengikut Bapa Syurgawi kita yang paling muda, anak-anak-Nya. …Bahawa anak-anak kecil ini, kita akan mula melihat mereka melalui lensa keupayaan mereka untuk melakukan perkara yang hebat.”

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.