News Release

Pertemuan Rohani Krismas Kawasan Asia Yang Pertama Disiarkan Secara Langsung

Para ahli di seluruh Asia berkumpul untuk menceritakan semula kisah kelahiran Kristus melalui muzik Krismas yang digemari dan persembahan oleh Asia kepada dunia

(Untuk Kegunaan Orang Bukan Islam Sahaja)

Pada hari Sabtu, 17 Disember 2022, Pertemuan Rohani Krismas Kawasan Asia yang pertama disampaikan oleh para ahli Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir di Asia akan tersedia untuk tontonan di saluran YouTube Gereja. Dicipta dengan penuh kasih kepada dunia, pertemuan rohani selama 50 minit itu menandakan satu peristiwa penting dengan mengumpulkan para ahli di seluruh Asia untuk merasai semangat sebenar Krismas melalui budaya, bahasa dan kesaksian Asia yang kaya.

Walaupun Krismas adalah musim besar di seluruh dunia, di Asia ia lebih dianggap sebagai cuti komersial. Oleh itu, tujuan pertemuan rohani adalah untuk mengajar orang tentang kelahiran Kristus, menerangkan sebab sebenar mengapa kita merayakan Krismas, dan mendorong orang ramai untuk memikirkan cara untuk mengikuti teladan Juruselamat. Rujukan tulisan suci tentang kelahiran dan soalan renungan disertakan ke dalam pertemuan rohani ini untuk menggalakkan renungan tentang tema-tema rohani ini.

Pertemuan rohani ini menampilkan pelbagai muzik Krismas dan persembahan dari ahli-ahli yang mengambil bahagian di Kemboja, Hong Kong, India, Indonesia, Malaysia, Singapura, Taiwan, Thailand dan Vietnam. Antara persembahan muzik yang pelbagai ialah muzik koir, duet oleh pemain piano konsert dan vokalis wanita, dan alat muzik tradisional dalam susunan muzik tempatan. Bakat-bakat Asia turut dipamerkan dalam lakonan semula kelahiran Kristus, dramatisasi, tarian, pakaian tradisional, set bangunan pertemuan gereja yang diubah khas dan lokasi pemandangan yang menakjubkan. 

Asia-Area-Christmas-DevotionalDOWNLOAD

Digambarkan sebagai satu mukjizat dalam pembikinan, pertemuan rohani ini dimulakan oleh pengarah Majlis Komunikasi di seluruh Asia. Format ini ditentukan untuk menjadi siaran video dengan kumpulan berbeza yang diperuntukkan lima minit untuk mempersembahkan lagu Krismas mengikut tema kelahiran Kristus pilihan mereka dan diserahkan kepada peranti kreatif mereka. Walaupun ramai yang terlibat tidak mempunyai pengalaman produksi sebelum ini, langkah beriman ini diambil bersama-sama dengan banyak kenangan berharga yang dicipta. Sebahagian daripada ini telah didokumenkan sebagai temu bual dan gambar di belakang tabir yang juga tersedia untuk tontonan di media sosial Gereja.

Hasilnya, pertemuan rohani ini meraikan sembilan persembahan yang unik dan tulen, tertumpu pada perspektif Asia namun bergema kerana ia mempamerkan bakat dan kesaksian para ahli dalam cara yang tidak dapat dilupakan. Ia dirakam dalam enam bahasa: Bahasa Inggeris, Bahasa Indonesia, Bahasa Khmer, Bahasa Mandarin, Bahasa Thai dan Bahasa Vietnam; dan tersedia untuk tontonan dalam bahasa tersebut serta dalam Bahasa Kantonis dan Bahasa Melayu. Ringkasan sorotan utama daripada setiap persembahan video dinyatakan di bawah: 

  • Singapura - Difilemkan di banglo kolonial yang merupakan tapak Bangunan Gereja Pasir Panjang sekarang dan akan memberi laluan untuk menjadi Bait suci Singapura di masa hadapan, persembahan Singapura dipersembahkan oleh koir lebih 35 orang dan penyanyi solo serta susunan muzik tempatan yang epik.
  • Hong Kong - Menampilkan duet klasik oleh pemain piano konsert, persembahan Hong Kong ialah satu-satunya karya instrumental dalam Pertemuan Rohani ini.
  • Kemboja - Duet vokal wanita yang menampilkan pakaian tradisional di set gereja yang diubah suai untuk mempersembahkan lagu Sekolah Primer yang indah.
  • Vietnam - Lagu rohani Krismas dinyanyikan oleh koir ahli dan misionari.
  • India - Set dalam bangunan gereja diubah sepenuhnya menjadi pemandangan palung dalam lakonan semula Kisah Kelahiran Kristus oleh India yang tertumpu pada bayi Yesus. Muzik juga disusun dan digubah secara tempatan.
  • Malaysia - Kompilasi lakonan semula Kisah Kelahiran Kristus , dramatisasi dan temu bual ringkas tentang makna Krismas, persembahan Malaysia menampilkan pakaian Dayak asli dan berkongsi budaya Sarawak serta cerminan iman. Sebahagian daripada persembahan ini telah dirakamkan di Kampong Panchor Dayak yang indah.
  • Indonesia - Dirakam di kawasan luar Goa Lalay yang megah, susunan muzik tempatan menggunakan alat tradisional mengimbangi penyanyi trio berpakaian tradisional dan sepasang penari moden. Video Indonesia juga menggabungkan animasi dan adegan keluarga dengan imej yang dijana oleh komputer.
  • Thailand - Lagu Krismas yang dimainkan dengan alat tradisional dan disokong oleh lebih 20 orang koir kuat di set dalam gereja yang diubah suai dengan lampu dan pokok Krismas.
  • Taiwan - Dramatisasi berlangsung sementara duet vokal wanita mentafsirkan semula lagu dari For the Strength of Youth (Untuk Kekuatan Remaja) dengan pemandangan luar waktu malam.

Siaran Pertemuan Rohani Kawasan Asia boleh ditonton di saluran YouTube Gereja berikut mengikut bahasa pada hari Sabtu, 17 Disember 2022: Bahasa Inggeris, Bahasa Kantonis, Bahasa Indonesia, Bahasa Khmer, Bahasa Melayu, Bahasa Mandarin Cina, Bahasa Thai, Bahasa Vietnam

Unit di seluruh Asia juga boleh meminta versi resolusi tinggi dari Ahli Kawasan Tujuh Puluh masing-masing untuk disiarkan secara peribadi di bangunan pertemuan mulai Sabtu, 17 Disember 2022.

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.