ballard-bio-image.JPG
Translation

Presiden M. Russell Ballard Meninggal pada Usia 95

Presiden memuji dia sebagai seorang penganut sejati, komitmen dan berbakti

(Hanya untuk orang bukan Islam)

Kami berdukacita mengumumkan bahawa Presiden M. Russell Ballard, Pemangku Presiden Kuorum Dua Belas Gereja Yesus Kristus Orang Suci Zaman Akhir, telah meninggal dunia. Selepas kemasukan singkat ke hospital baru-baru ini, dia kembali ke rumahnya di mana dia mengurus tugas-tugasan sebelum dia meninggal dunia pada kira-kira pukul 11:15 malam pada hari Ahad, 12 November 2023, dikelilingi oleh orang-orang tersayang. Dia berusia 95 tahun.

Presiden Ballard menjadi seorang Ahli Dua Belas pada 6 Oktober 1985. Dia diumumkan sebagai Pemangku Presiden Kuorum Dua Belas pada 16 Januari 2018. Seperti Ahli Dua Belas pada zaman Perjanjian Baru, para Ahli Dua Belas hari ini dipanggil untuk menjadi saksi istimewa Yesus Kristus. Presiden Ballard adalah salah seorang daripada 15 lelaki yang menyelia perkembangan dan pembentukan Gereja global, yang kini berjumlah lebih daripada 17 juta ahli.

“Presiden Ballard tidak pernah ragu-ragu,” kata Presiden Gereja Russell M. Nelson. “Dia tahu apa yang Tuhan ajarkan dan bagaimana ia boleh diaplikasikan dalam kehidupan peribadi dan membawa sukacita dan kegembiraan.”

Remembering the Life of President M. Russell Ballard video is available to view in the following languages; Cantonese, English, French, Italian, German, Japanese, Korean, Mandarin, Portuguese, Russian and Spanish.

Downloadable video for journalists: Tribute video (transcript) | B-roll | SOTs (transcript)

“Kami bekerjasama rapat, dan saya suka sifatnya yang mesra,” kata Presiden Dallin H. Oaks daripada Presidensi Utama, yang duduk di sebelah Presiden Ballard dalam Kuorum Dua Belas selama lebih dari tiga dekad. “Dia seorang yang boleh dipercayai. Dan dia seorang yang mempercayai anda.”

Presiden Ballard meninggalkan tujuh orang anaknya, 43 cucu, 105 cicit dan seorang piut.

Funeral services will be held in the Tabernacle on Temple Square on Friday, November 17, 2023, from 11:00 a.m. to 12:00 p.m. MST.  The services will be streamed live on the Church’s Broadcasts page and Inspiration and Events YouTube channel (both available in Cantonese, English, French, German, Italian, Japanese, Korean, Mandarin, Portuguese, Russian and Spanish), as well as BYUtv.

Mempelajari Etika Kerja Pada Awal Kehidupan

Melvin Russell Ballard Jr. dilahirkan di Salt Lake City, Utah, pada 8 Oktober 1928, kepada Melvin R. dan Geraldine Smith Ballard. Dia pelajari etika kerja pada awal kehidupan — di pusat pengedar kereta. Bapanya menubuhkan Ballard Motor Company, dan Russell yang muda, merupakan satu-satunya anak lelaki di antara empat orang anak, bekerja di setiap jabatan di syarikat itu, termasuk memandu kereta di sekeliling lot kereta terpakai ketika dia belum meningkat remaja.

President-M.-Russell-Ballard-
President-M.-Russell-Ballard-
M. Russell Ballard yang berusia 1 tahun pada 1929.Foto oleh M. Russell Ballard
DOWNLOAD

Pengalaman-pengalaman ini menetapkan satu pola kerja baik kepada Presiden Ballard dalam semua aspek kehidupannya. “Saya belajar dari bapa saya bahawa apabila anda memulakan sesuatu, anda selesaikannya,” kata dia. “Akhirnya, anda berpuas hati sama ada anda menang, dan ia menjadi menguntungkan, atau anda belajar bahawa ia tidak berkesan, dan anda menjauhinya, tetapi anda tidak pernah akan tertanya-tanya sama ada anda bersedia untuk melakukannya.”

Sikap bertahan itu berguna sepanjang hidupnya — termasuk hari-harinya di Universiti Utah; kehidupan profesionalnya dalam industri automotif, hartanah dan pelaburan; dan pelbagai tugasan Gerejanya.

“Pengalaman berniaga itu amat membantunya dalam bertanya soalan-soalan yang perlu ditanya apabila anda mencadangkan program atau apabila anda bertanya, “Adakah kita menggunakan sumber dengan berkesan?”” Kata Presiden Oaks.

Pemimpin Gereja dengan Darah Pelihat dalam Urat-Nya

Presiden Ballard mempunyai tiga patung pemimpin Gereja yang hebat dalam jawatannya: Pengasas Gereja Joseph Smith dan abangnya Hyrum (datuk moyang kepada Presiden Ballard), dan juga anak lelaki Hyrum, Presiden Joseph F. Smith, yang merupakan presiden keenam agama itu. Warisan penganutan Kristian mereka, yang, tentunya termasuk mati syahid Joseph dan Hyrum pada tahun 1844, telah mendorong Presiden Ballard sampai masa kepergiannya.

“Apabila saya sedar siapa mereka dan siapa diri saya, ia luar biasa,” kata Presiden Ballard pada tahun 2019. “Saya sentiasa sedar bahawa saya mempunyai suatu tanggungjawab melalui persaudaraan sedarah. Saya sentiasa mendengar imbauan mereka, ‘Bangunlah; buat sesuatu yang berbaloi. Ayuhlah; jangan hanya duduk di sana.’ Mereka gigih bekerja. Mereka perlu gigih bekerja.”

Dia mahu setiap Orang Suci Zaman Akhir, termasuk anak-anaknya, untuk memikirkan secara mendalam tentang kehidupan iman yang para pemimpin Gereja awal itu jalani. Dia memberitahu anaknya Craig, seorang misionari yang berumur 19 tahun pada masa itu, “Ingatlah, darah pelihat mengalir dalam urat anda.”

“Ya, jangan stress,” Craig mengenang. “[Ayah saya] melihat [patung itu] setiap hari dalam pejabatnya ... dan saya rasa dia sendiri perlu melakukan yang terbaik. Dia menanamkan itu dalam kami semua.”

Presiden Nelson berkata penganutan, komitmen dan pembaktian “ada dalam darah Presiden Ballard. Bolehkah anda bayangkan — kami mempunyai berpeluang untuk duduk di sebelah seorang lelaki yang merupakan piut kepada Hyrum Smith. Dan Joseph Smith ialah adik kepada datuk moyangnya. Setiap hari, saya berasa satu hutang kesyukuran untuk peluang bergaul dengan keturunan langsung kepada para pemimpin yang terhormat dan disanjung itu. Dia mempunyai integriti yang sama seperti mereka.”

Dalam ucapan terakhir persidangan umumnya yang diberikan pada 1 Oktober 2023, dia berucap tentang Nabi Joseph Smith dan peranan utamanya dalam memulihkan injil Yesus Kristus dan berkat-berkat berkaitannya. 

President-M.-Russell-Ballard
President-M.-Russell-Ballard
Presiden M. Russell Ballard seorang misionari dalam Misi British dari tahun 1948 ke 1950.Foto oleh M. Russell Ballard
DOWNLOAD

Pelayanan imamat Presiden Ballard termasuk masanya sebagai misionari muda di England, uskup, presiden Misi Canada Toronto, seorang ahli daripada Presidensi Tujuh Puluh dan lebih dari tiga dekad sebagai seorang Ahli Dua Belas.

“Saya tidak akan melakukan ini untuk wang,” kata Presiden Ballard. “Kamu tidak dapat menggajikan saya untuk melakukan apa yang saya diminta untuk lakukan sebagai ahli Kuorum Dua Belas. Tetapi untuk Tuhan, ia adalah hak istimewa terbesar yang boleh diberikan kepada seorang lelaki. Kami adalah saksi-saksi tentang realiti kehidupan dan pelayanan Tuhan Yesus Kristus.”

Presiden Ballard mengambil serius tanggungjawab ini, sama ada sebagai bekas pengerusi majlis misionari Gereja (termasuk usaha untuk membentuk “Mengkhutbahkan Injil-Ku,” panduan arahan bagi semua misionari), dengan kemudian lebih daripada 50,000 misionari di bawah tanggungjawabnya, atau sebagai seorang bapa kepada lima orang anak perempuan dan dua orang anak lelaki.

Saksi Istimewa, Bapa yang Istimewa

Presiden Ballard berkata beberapa pengalaman terbesar dia datang dari mengajar anak-anaknya tentang injil Yesus Kristus. “Anda belajar untuk menangkap detik-detik pengajaran, dan jika anda peka dan berwaspada, ia datang, dan apabila saat-saat itu hadir, ia akan memalukan bagi mana-mana bapa jika terlepas peluang untuk mengajar satu asas kepada anak-anaknya.”

Salah satu saat itu datang pada lewat 1980-an selepas Presiden Ballard menjadi seorang Ahli Dua Belas. Craig, anak lelaki bongsunya, mengakui ia “sedikit pahit,” kerana ayahnya sering jauh dari rumah kerana tugasan. Tidak mudah untuk berkongsi lelaki yang dia panggil sebagai “Ayah” dengan Orang Suci Zaman Akhir di seluruh dunia. “Ketika saya masih muda, saya tidak memahaminya,” kata Craig. Syukur, Presiden Ballard menyedari salah faham itu. Mengenali peluang mengajar, Presiden Ballard membawa Craig dalam tugasan Gereja ke Tonga dan Samoa.

“Apabila kami turun dari kapal terbang itu, buat pertama kalinya saya menyedari bagaimana orang lain melihat dia,” kata Craig. “Ramai orang telah berjalan selama dua hari untuk datang dan melihat Ahli Dua Belas buat seketika. Saat itulah pandangan saya berubah dari beban kepada berkat mengetahui panggilan ayah saya.”

Inilah, Craig berkata, satu cerminan tentang kurnia Presiden Ballard. Ayahnya bukan sahaja seorang yang memberitahu sesuatu tetapi juga mengajar mereka.

“Dia tidak berkata, ‘Baiklah, terimalah itu.’ Ayah tahu bahawa saya perlu memahaminya, dan saya perlu menjadi sebahagian dari orang yang menyokong panggilannya,” kata Craig. “Itu merupakan pengalaman yang baik bagi saya untuk belajar, dan dia menyediakan banyak peluang untuk saya dalam cara yang unik. Dia bukan sahaja saksi istimewa — dia seorang bapa yang istimewa.”

Satu lagi masa pengajaran datang selepas anak perempuan usia sekolahnya, Tammy bermain dengan kawan-kawan di dalam kereta yang tiba-tiba mengundur ke belakang, dan menghancurkan pintu. Tammy berkata dia gentar setelah mengetahui bahawa kereta itu sebenarnya bukan milik bapanya. Presiden Ballard berkata ketika dia pulang ke rumah dan melihat wajah anak perempuannya, dia tahu anaknya perlukan perhatian penuhnya. “Saya mengajar dia bahawa dia jauh lebih berharga daripada Cadillac yang dia telah hancurkan itu dan apa yang berlaku dalam hidupnya dan betapa berharganya dia adalah lebih penting bagi saya. Kami boleh memperbaiki kereta itu, tetapi jika dia melakukan sesuatu yang salah dalam hidupnya, itu akan menjadi lebih sukar untuk diperbaiki.”

President-M.-Russell-Ballard
President-M.-Russell-Ballard
Presiden M. Russell Ballard dan isterinya, Barbara, pada tahun 1965.Foto oleh M. Russell Ballard
DOWNLOAD

“Dia akan diingati sebagai suami yang menakjubkan dan seorang bapa yang hebat,” kata Presiden Nelson. “Di situlah keutamaan tertingginya. Dia menjadi teladan yang baik untuk kami dalam itu, walaupun dia mempunyai banyak, banyak hal menuntut masanya. Keluarganya selalu diutamakan.”

Selama bertahun-tahun, anak-anak Presiden Ballard bergantung pada kekuatan rohaninya. Mendiang isterinya, Barbara, berkata, “Apabila kami berada di Kanada dalam misi kami, anak lelaki kami baru memulakan tadika dan tidak mengenali seorang pun. Dia ketakutan. Suami saya membawa dia ke pejabat, berlutut bersama dia dan berdoa agar Bapa Syurgawi akan membantunya mendapat kawan. Mereka berdoa bersama-sama sepanjang beberapa hari. Dia telah membantu beberapa anak kami dengan cara itu apabila mereka mempunyai keperluan khusus.”

Keluarga Ballard bukan sahaja kerap berdoa bersama tetapi juga bermain bersama pada percutian keluarga. Presiden Ballard mengimbas kembali perjalanan yang mereka lakukan ke California dengan salah satu motorhome yang pertama. “Saya membawa mereka ke Chinatown, dan semua orang di San Francisco melihat motorhome besar saya dan ketawa,” dia berkata. “Saya tidak dapat mencari tempat parkir, jadi saya menurunkan semua orang di Chinatown dan terus memandu di sekeliling bukit-bukit itu di San Francisco dan akhirnya mengambil keluarga pulang.”

Mengahwini “Malaikat-Nya,” Barbara

Presiden Ballard tidak akan bercakap tentang keluarganya tanpa memuji Barbara. “Dia adalah seorang malaikat. Amat sukar untuk hidup dengan seseorang yang hampir sempurna,” kata dia. Mereka bertemu di “Tarian Hello Day” di Universiti Utah. “Dia bukan sahaja cantik tetapi mempunyai personaliti yang menawan. Saya tahu dari awal bahawa saya ingin mengahwininya, tetapi dia tidak mempunyai perasaan yang sama. Ia sangat susah untuk meyakinkan dia. Saya bergurau dengan dia bahawa mendapatkan dia bersetuju untuk berkahwin ialah  usaha jualan terbesar yang pernah saya lakukan.”

Presiden Ballard memuji Barbara sebagai ibu yang hebat menjadikan kehidupan rumah lebih seperti syurga. “Semua tujuh anak kami, jika anda membawa mereka ke sini dan bertanya kepada mereka jika mereka pernah mendengar ibu mereka meninggikan suaranya di dalam rumah kami, jawapan mereka adalah tidak ada; dia tidak pernah melakukan itu. Dia mempunyai sifat untuk bekerja melalui krisis dengan cara yang tenang dan senyap. Dia seorang pemanis, dia penyayang, dia prihatin, dia cermat dan anak-anaknya meyukainya. Tiada seorang pun di dunia yang boleh rasakan apa yang anak-anak kami rasakan tentang ibu mereka.”

Anak kedua mereka, Holly, bersetuju. Dia berkata kasih dan rasa hormat ibu bapanya terhadap satu sama lain mempengaruhi tingkah laku adik-beradiknya dalam cara yang membentuk hidup.

“Kami berasa seperti tempat terbaik adalah untuk pulang ke rumah dan berada di dalam persekitaran itu kerana ibu bapa kami sangat baik dengan satu sama lain,” dia berkata. “Saya belajar bahawa anda perlu memperlakukan semua orang dengan hormat. Dan mereka terbaik dalam melakukan itu dengan kami sebagai anak-anak.”

Presiden Oaks, yang dipanggil ke Kuorum Dua Belas setahun di sebelum Presiden Ballard, berkata dia “begitu mengagumi cara Presiden Ballard telah memperlakukan pasangan abadi, Barbara. Dalam umur lanjut mereka berdua, dia sentiasa menjadi suami teladan. Sungguh bertimbang rasa. Dan lemah lembut.”

Barbara meninggal dunia pada 1 Oktober 2018, pada umur 86. Dia menghadapi cabaran beberapa isu kesihatan, termasuk Alzheimer, dengan rahmat dan berjenaka.

“Saya amat bersyukur mengetahui di mana Barbara, kasihiku berada dan tahu kami akan bersama sekali lagi dengan keluarga kami untuk seluruh keabadian,” Presiden Ballard berkata di persidangan umum lima hari selepas kematian Barbara.

Pelayanan Satu Per satu

Perasaan lembut Presiden Ballard terhadap keluarganya dihulurkan kepada individu-individu yang dia ajar dari mimbar itu. Semasa ucapan di persidangan umum Gereja pada April 1980, dia menjemput Orang Suci Zaman Akhir untuk menghantarkan kepadanya nama-nama orang yang memerlukan. Dia berjanji untuk menulis surat galakan kepada orang-orang tersebut. Beratus-ratus huruf dikirim dari seluruh dunia. Presiden Ballard akhirnya menulis lebih daripada 600 surat galakan peribadi kepada orang-orang yang memerlukan bantuan rohani. Seorang penerima menulis, “Saya rasa surat anda adalah permulaan sebenar perubahan hebat ini dalam hidup saya, dan saya berterima kasih kepada anda dari segenap hati saya.”

ballard india
ballard india
Presiden M. Russell Ballard melawat Orang Suci Zaman Akhir di India pada Mei 2019.2020 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved.
DOWNLOAD

“Kita seharusnya pergi membantu orang itu,” kata Presiden Ballard. “Kita seharusnya mencari setiap cara agar kita dapat membantu satu sama lain melalui perjalanan kefanaan ini. Saya rasa orang-orang sememangnya baik, dan saya rasa mereka ingin tahu kebenaran, tetapi mereka tidak tahu di mana untuk mencarinya. Mereka bertanya, ‘Siapakah saya? Dari mana saya datang? Kenapa saya di sini? Ke mana saya pergi? Ke manakah hala tuju semua ini? Di manakah ini akan membawa saya?’”

Presiden Ballard menulis untuk menjawab soalan-soalan tersebut dalam buku “Our Search for Happiness” (1993), yang membantu mengajar orang lain tentang Gereja dan tujuan mereka dalam kehidupan. Kehidupan mengarang Presiden Ballard juga termasuk “Counseling with Our Councils” (1997), yang digunakan oleh banyak pemimpin tempatan di seluruh Gereja.

Melalui semua pengalamannya sebagai suami, ayah dan Ahli Dua Belas, Presiden Ballard memandang kepada Yesus Kristus untuk ilham dan jaminan dalam segala hal. Malah, dia sering membawa gambar kecil Juruselamat dalam poket lapelnya sebagai galakan pada hari-hari yang sukar.

“Apabila dia akan kecewa, dia akan menarik keluar dan melihat [gambar Yesus Kristus] dan berfikir, ‘Saya boleh lakukan ini. Saya boleh melakukan apa-apa untuk Dia,’” kata Holly.

Presiden Ballard tahu bahawa injil Yesus Kristus adalah sauh dalam dunia yang sentiasa berubah nilai “Saya mempunyai kepercayaan yang kuat bahawa mereka yang benar-benar melabuhkan iman mereka dalam Pemulihan injil Yesus Kristus dan misi Joseph Smith dan dalam wahyu-wahyu yang telah datang kepada Gereja melalui dia, yang mengesahkan dan mengisytiharkan bahawa Yesus Kristus ialah Putera Tuhan dan bahawa Injil berada di atas bumi, akan dapat menangani apa pun yang hidup lontarkan kepada mereka.”

Style Guide Note:When reporting about The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints, please use the complete name of the Church in the first reference. For more information on the use of the name of the Church, go to our online Style Guide.